
WOLNOŚĆ MEDIÓW 
NA ROZDROŻU:
Niepewna przyszłość 
dziennikarstwa w Polsce w 
przededniu wyborów

RAPORT NA TEMAT ZAWŁASZCZANIA MEDIÓW I NĘKANIA 
KONKURENCJI PROCESAMI SĄDOWYMI W POLSCE, 
PRZYGOTOWANY PRZEZ MEDIA FREEDOM RAPID RESPONSE



WOLNOŚĆ MEDIÓW NA ROZDROŻU: 
NIEPEWNA PRZYSZŁOŚĆ DZIENNIKARSTWA 
W POLSCE W PRZEDEDNIU WYBORÓW 
RAPORT NA TEMAT ZAWŁASZCZANIA MEDIÓW I NĘKANIA 
KONKURENCJI PROCESAMI SĄDOWYMI W POLSCE, 
PRZYGOTOWANY PRZEZ MEDIA FREEDOM RAPID RESPONSE

Ten raport został przygotowany przez organizacje tworzące Media Freedom Rapid Response (MFRR), 
międzynarodowe konsorcjum na rzecz wolności mediów:

- ARTICLE 19 Europe
- Europejskie Centrum Wolności Prasy i Mediów (ECPMF)
- Europejska Federacja Dziennikarzy (EFJ)
- Free Press Unlimited (FPU)
- Międzynarodowy Instytut Prasy (IPI)

Edycja: IPI oraz ECPMF
Projekt i układ: Ana Dokučević

Niniejszy raport powstał w ramach inicjatywy Media Freedom Rapid Response (MFRR), która 
monitoruje i reaguje na naruszenia wolności prasy i mediów w państwach członkowskich UE i krajach 
kandydujących. Projekt ten zapewnia wsparcie prawne i praktyczne, działalność rzeczniczą oraz 
informacje mające na celu ochronę dziennikarzy i pracowników mediów. MFRR to konsorcjum, na 
którego czele stoi Europejskie Centrum Wolności Prasy i Mediów (ECPMF), w skład którego wchodzą 
ARTICLE 19, Europejska Federacja Dziennikarzy (EFJ), Free Press Unlimited (FPU), Międzynarodowy 
Instytut Prasy (IPI) i Osservatorio Balcani e Caucaso Transeuropa (OBCT). Projekt jest współfinansowany 
przez Komisję Europejską.

co-funded by



SPIS TREŚCI

Wprowadzenie										          4

Kluczowe wnioski									         5

Zawłaszczanie mediów i jego konsekwencje					     7

Kontrola polityczna i wykorzystywanie mediów 
publicznych jako broni							       7

Kontrola polityczna i wykorzystywanie regulatorów 
rynku mediów jako broni							       9

Własność mediów, pluralizm mediów oraz „repolonizacja”		 12

Dyskryminacja przydziału wydatków reklamowych państwa	 14

Nękanie konkurencji procesami sądowymi i zastraszanie 
mediów na drodze prawnej								        16

Spotkanie z Ministrem Kultury						      18

Ostatnie słowo należy do polskich dziennikarzy			   19

Wnioski końcowe									         20



4

WPROWADZENIE

15 października w Polsce odbędą się wybory parlamentarne, w których rządząca partia 
Prawo i Sprawiedliwość (PiS) będzie ubiegać się o trzecią kadencję. Kilka ostatnich lat było 
burzliwym okresem dla Polski, a wojna w sąsiadującej z nią Ukrainie sprawiła, że Polska 
stała się kluczowym sojusznikiem geopolitycznym dla Europy. Jednocześnie stosunki 
między Polską a Unią Europejską osiągnęły najniższy poziom w historii po uruchomieniu 
przeciwko Polsce procedur na mocy Artykułu 7 z powodu naruszenia praworządności. 

Intensywna walka przedwyborcza toczy się między partiami przedstawiającymi 
konkurencyjne wizje, a rezultat wyborów może mieć ogromne konsekwencje dla Polski i 
jej sąsiadów.

Od czasu przejęcia władzy przez PiS w 2015roku stale rosną obawy o wolność mediów w 
Polsce. Polska długo cieszyła się jednym z najsilniejszych i najbardziej pluralistycznych 
rynków mediów w Europie Środkowo-Wschodniej, ale w ostatnich latach doświadcza 
intensyfikacji działań rządu na rzecz zdobycia kontroli i wpływów nad znaczną częścią 
mediów.

W raporcie z monitorowania wyborów prezydenckich w 2020 roku sporządzonym przez 
Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE)1 stwierdzono, że „telewizja 
publiczna nie zapewniła równowagi i bezstronności relacji, a zamiast tego została 
wykorzystana jako narzędzie w kampanii na rzecz urzędującego prezydenta, często 
przedstawiając głównego konkurenta jako zagrożenie dla polskich wartości i interesów 
narodowych”.

W sprawozdaniu Komisji Europejskiej na temat praworządności z 2022 i 2023 roku2 
wskazano, że nie osiągnięto postępów w zakresie:

- zapewnienia przestrzegania sprawiedliwych, transparentnych i wolnych od 
dyskryminacji procedur w sprawie udzielania koncesji na działalność medialną,

- wzmacniania zasad i mechanizmów usprawniających niezależne zarządzanie 
i niezależność redakcyjną mediów publicznych z uwzględnieniem standardów 
europejskich dotyczących mediów publicznych.

Aby dokładniej zbadać tę kwestię i ocenić wyzwania stojące przed polskimi mediami 
oraz ich zdolność do informowania o działalności rządu, a także o konkurencyjnych 
programach politycznych oferowanych wyborcom, partnerzy Media Freedom Rapid 
Response (MFRR) zorganizowali przedwyborczą misję do Polski w dniach 11-13 września, 
obejmującą spotkania z dziennikarzami, przedstawicielami urzędów regulacyjnych, 
organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i przedstawicielami rządu.

W niniejszym raporcie przedstawiono najważniejsze ustalenia, zbadano 
zakres wykorzystywania przejęcia kontroli nad mediami i nękania procesami 
sądowymi w celu wywierania nacisku na media, a także przedstawiono szereg 
rekomendacji dotyczących pilnych reform.

1 https://www.osce.org/files/f/documents/4/9/455728.pdf
2 https://commission.europa.eu/publications/2023-rule-law-report-communication-and-country-chapters_en

https://www.osce.org/files/f/documents/4/9/455728.pdf
https://commission.europa.eu/publications/2023-rule-law-report-communication-and-country-chapters_en


5

KLUCZOWE WNIOSKI

- Media publiczne zostały w całości przekształcone w narzędzie propagandowe 
rządzącej partii PiS i są wykorzystywane nie tylko do promowania interesów partii, lecz 
także do atakowania i poniżania tych, którzy ją krytykują.

- Sektor mediów prywatnych pozostaje pod silną presją zapewnienia uległości 
mediów, zachowujących ostrożność w rozliczaniu rządu.

- KRRiT, krajowy organ ds. regulacji radiofonii i telewizji, kontrolowany przez 
zwolenników PiS, nadużywa swoich uprawnień koncesyjnych, stwarzając niepewność 
gospodarczą i wywierając presję na prywatne stacje, takie jak TVN i RADIO TOK 
FM. Ponadto nakłada arbitralne i abuzywne kary finansowe na stacje za krytyczne 
dziennikarstwo, aby wywołać strach i doprowadzić do autocenzury w redakcjach.

- Pluralizm mediów uległ dalszemu osłabieniu, gdy PKN Orlen, państwowy koncern 
naftowy, w 2021 roku przejął Polska Press, największą regionalną grupę wydawniczą, co 
zaowocowało szybką wymianą redaktorów naczelnych na dziennikarzy popierających 
PiS. Czystka redakcyjna doprowadziła do wyraźnej zmiany linii redakcyjnej na korzyść 
rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS) przed zbliżającymi się wyborami.

- W następnej kolejności przejęcie przez PKN Orlen sieci RUCH, największego w kraju 
dystrybutora prasy, zapewniło mu niespotykaną dotychczas kontrolę nad dostępem do 
regionalnego i lokalnego rynku prasowego.  

- Media lokalne znajdują się w wyjątkowo niepewnej sytuacji, borykając się z 
problemami finansowymi i dystrybucyjnymi, zagrożeniami prawnymi i nierówną 
konkurencją w stosunku do mediów wspieranych przez władze publiczne.

- Prywatnym mediom odmawia się dostępu do dochodów z reklam państwowych 
spółek i instytucji, wykorzystywanych przez PiS do finansowania sprzyjających im 
mediów i podważania niezależnego dziennikarstwa. Posunięcie to nasila presję 
finansową wywieraną na media, zwłaszcza media drukowane, które nadal opracowują 
nowe i zrównoważone źródła dochodów w celu wspierania transformacji cyfrowej.

- Polskie media należą do najczęściej nękanych procesami sądowymi typu SLAPP– 
strategicznymi pozwami przeciwko partycypacji publicznej (Strategic Litigation 
Against Public Participation) – na terenie Unii Europejskiej. Jakkolwiek szykanowanie 
dziennikarzy na drodze sądowej nie jest niczym nowym, od czasu dojścia PiS do władzy 
nadużycia sądowe stały się integralną strategią osłabiania krytycznych mediów.

- Większość SLAPPów jest inicjowana przez polityków partii rządzących lub 
przedsiębiorstwa państwowe oraz instytucje publiczne, a tym samym są one 
finansowane ze środków publicznych.

- Polskie media okazały się wprawdzie stosunkowo odporne dzięki znacznemu 
udziałowi zagranicznych właścicieli, jednak wiele osób obawia się, że nieprzyjazny 
klimat gospodarczy, jaki wytworzył się w ostatnich latach, może zmusić wiele 
podmiotów do ponownego rozważenia inwestycji i wycofania się z rynku. Takie 
posunięcie może mieć niszczycielski wpływ na pluralizm mediów.



6

- Zdecydowana większość komentatorów współpracujących w ramach misji wyraziła 
głębokie zaniepokojenie faktem, że kraj znalazł się na rozdrożu oraz że kolejne cztery lata 
kontynuowania obecnej polityki przyspieszą proces przejmowania mediów i popchną 
Polskę na drogę do krajobrazu medialnego analogicznego do Węgier, Turcji czy Rosji.



7

ZAWŁASZCZANIE MEDIÓW I JEGO KONSEKWENCJE

Zawłaszczenie mediów przez rząd stanowi nadużycie władzy państwowej w celu 
uzyskania kontroli nad sektorem medialnymi poprzez zastosowanie czterech kluczowych 
mechanizmów:

Polityczne przejęcie mediów publicznych i przekształcenie ich w media państwowe 
promujące partię rządzącą

Polityczne przejęcie regulatorów rynku mediów i nadużywanie uprawnień 
regulacyjnych w celu wywierania nacisku na niezależne media, aby skłonić je do 
uległości dziennikarskiej

Przejęcie mediów prywatnych przez właścicieli powiązanych z partią rządzącą albo z 
uwagi na ideologię polityczną, albo poprzez wspólne interesy finansowe

Dyskryminujący system rozdziału funduszy państwowych, głównie reklamowych, w 
celu nagradzania mediów będących orędownikami rządu

Dziś w Polsce funkcjonują wszystkie z tych czterech mechanizmów.

KONTROLA POLITYCZNA I WYKORZYSTYWANIE MEDIÓW 
PUBLICZNYCH JAKO BRONI

W grudniu 2015 roku, po wygranych wyborach, rząd Prawa i Sprawiedliwości (PiS) szybko 
przyjął ustawę3 umożliwiającą mu dymisjonowanie i mianowanie członków zarządu i 
rady nadzorczej w mediach publicznych. W rezultacie media publiczne znalazły się pod 
bezpośrednią kontrolą osób nominowanych przez PiS, co spowodowało szybką wymianę 
dziennikarzy na zwolenników rządu.

Członkowie Rady Mediów Narodowych (RMN), od 2016 roku nadzorujący proces 
powoływania do zarządów mediów publicznych, sami są powoływani przez parlament. W 
2022 roku Sejm powołał trzech nowych członków - wszyscy będący zwolennikami rządu - a 
pozostała dwójka członków została powołana przez prezydenta z listy przekazanej przez 
partie opozycji. Większość 3:2 zapewnia PiS kontrolę nad RMN przez kolejne pięć lat.4

Obecnie media publiczne są określane przez większość komentatorów jako agencja PR 
partii PiS w najlepszym ujęciu, a w najgorszym - jako tuba propagandowa PiS. Wszyscy 
są zgodni co do tego, że media publiczne tracą na znacznej stronniczości wobec rządu, 
a ich zespoły zajmują się atakowaniem i delegitymizowaniem krytyków rządu. Cytowany 
powyżej raport OBWE z wyborów dostarcza dalszych dowodów na poparcie tego poglądu.

3 https://www.epra.org/news_items/poland-act-on-the-national-media-council
4 https://ipi.media/poland-elections-to-pis-controversial-regulator-underscore-media-capture-challenges/

https://www.epra.org/news_items/poland-act-on-the-national-media-council
https://ipi.media/poland-elections-to-pis-controversial-regulator-underscore-media-capture-challenge


8

Hanna Machińska, była zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce, powiedziała 
misji, że „media publiczne posługują się nieprawdziwymi informacjami, aby 
dyskredytować opozycję. To wcale nie służy społeczeństwu”. Dodała, że odbiorcom 
prezentowane są równoległe rzeczywistości czy też „dwa drastycznie różne obrazy 
w zależności od obserwowanych mediów”, co dodatkowo pogłębia polaryzację 
społeczeństwa.

Ponadto, jak wynika z raportów z monitoringu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 
(KRRiT), 80% czasu antenowego polityków przypada na koalicję rządzącą, z czego 73% dla 
polityków PiS i 7% dla pozostałych członków koalicji. Pozostałe 20% dzielone jest między 
partie opozycyjne. Raporty te nie oceniają jakości przekazu.5

Oprócz tych danych statystycznych w ramach misji ustalono, że Telewizja Polska (TVP) 
i Polskie Radio (PR) systematycznie faworyzują liderów rządu. O ile wystąpienia PiS są 
transmitowane w pełnym wymiarze, nigdy nie zdarza się to w przypadku wystąpień 
działaczy opozycji. Zamiast tego komentatorzy TVP systematycznie atakują kandydatów 
opozycji i krytycznych dziennikarzy, nazywając ich kłamcami i zdrajcami. Przykładem 
stronniczości TVP i cytowanej propagandy są twierdzenia, jakoby Donald Tusk, lider 
Platformy Obywatelskiej, utrudniał śledztwo w sprawie katastrofy smoleńskiej6, 
powtarzanie zarzutów, jakoby działał w interesie Niemiec, a także oskarżanie niezależnych 
dziennikarzy o rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji.7

Najbardziej rażący i tragiczny przykład propagandy miał miejsce w grudniu 2022 roku, 
kiedy publiczne Radio Szczecin emitowało nieprawdziwe zarzuty wobec opozycyjnej 
Platformy Obywatelskiej, dotyczące rzekomego tuszowania afery pedofilskiej. Kampania ta 
doprowadziła do ujawnienia tożsamości ofiary i ostatecznie samobójstwa dziecka.8

PiS i jego zwolennicy nie zaprzeczają ogólnej stronniczości publicznej telewizji i radia. 
Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich (SDP) poinformowało przedstawicieli misji, że 
zmiana „mediów publicznych” służących całemu społeczeństwu na „media narodowe” 
promujące poglądy ściśle konserwatywne była konieczną przeciwwagą dla rynku, na 
którym według nich dominowały poglądy „lewicowe” i „liberalne”. 

Kontrolę rządu nad TVP dodatkowo wzmacniają wypłacane co roku dotacje bezpośrednie. 
W 2020 roku TVP otrzymała aż 1,95 mld zł, a w 2022 roku 1,71 mld zł bezpośredniej dotacji 
ze Skarbu Państwa w ramach rekompensaty za utracone wpływy abonamentowe, 
wynoszące zaledwie 330 mln zł. W raporcie KRRiT dla parlamentu z maja 2023 roku 
oszacowano, że tylko jedna trzecia gospodarstw domowych opłaca abonament.9 Co 
ciekawe, projekt budżetu na rok 2024 nie uwzględnia w ogóle dotacji dla TVP.10

5 dane liczbowe z drugiej połowy 2023 roku
6 https://wiadomosci.tvp.pl/64143457/szokujace-skutki-prorosyjskosci-tuska#S.embed_link-K.C-B.1-L.1.zw
7 https://www.tvp.info/72479297/fake-news-patryka-michalskiego-z-wp-ws-szefa-policji-gen-jaroslawa-
szymczyka-w-tle-strzelanie-do-gornikow-pod-jsw
8 https://www.politico.eu/article/poland-state-media-under-fire-politician-son-suicide/
9 https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k10/dokumenty/druki/1000/1002.pdf
10 https://www.money.pl/podatki/co-z-budzetem-po-wyborach-zapomnieli-o-rekompensacie-dla-tvp-
6940419921914464a.html

https://wiadomosci.tvp.pl/64143457/szokujace-skutki-prorosyjskosci-tuska#S.embed_link-K.C-B.1-L.1.zw
https://www.tvp.info/72479297/fake-news-patryka-michalskiego-z-wp-ws-szefa-policji-gen-jaroslawa-szymczyka-w-tle-strzelanie-do-gornikow-pod-jsw
https://www.tvp.info/72479297/fake-news-patryka-michalskiego-z-wp-ws-szefa-policji-gen-jaroslawa-szymczyka-w-tle-strzelanie-do-gornikow-pod-jsw
https://www.politico.eu/article/poland-state-media-under-fire-politician-son-suicide/
https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k10/dokumenty/druki/1000/1002.pdf
https://www.money.pl/podatki/co-z-budzetem-po-wyborach-zapomnieli-o-rekompensacie-dla-tvp-6940419921914464a.html
https://www.money.pl/podatki/co-z-budzetem-po-wyborach-zapomnieli-o-rekompensacie-dla-tvp-6940419921914464a.html


9

Połączenie politycznej kontroli nad powołaniami i kontroli finansowej nad budżetem 
wzmacnia żelazny uścisk rządu, w którym znajduje się TVP, dawno straciwszy 
jakiekolwiek pozory wartości służby publicznej. Jedynie gruntowna reforma struktur 
zarządzania i mechanizmu finansowania może przywrócić TVP jej wiarygodność 
publiczną.  

KONTROLA POLITYCZNA I WYKORZYSTYWANIE REGULATORÓW RYNKU 
MEDIÓW JAKO BRONI

W 2015 roku Maciej Świrski, obecny przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 
(KRRiT), publicznie określił Gazetę Wyborczą mianem „gwiazdy śmierci”, a stację TVN 
mianem „Mordoru”, po czym zarekomendował sposób na ich wykończenie poprzez 
odebranie dochodów z reklam i zarzucenie pozwami sądowymi.11

We wrześniu 2022 roku Świrski został powołany przez Sejm do KRRiT, w której jest 
odpowiedzialny za wydawanie koncesji na nadawanie, prowadzenie dochodzeń w 
sprawie rzekomych naruszeń kodeksu oraz ustalanie wysokości kar finansowych.

W skład KRRiT wchodzi pięciu członków, z których dwóch powoływanych jest przez 
Sejm, jeden przez Senat, a dwóch przez prezydenta.12 Przedstawiciele misji spotkali się 
z profesorem Tadeuszem Kowalskim13, współautorem ustawy z 1992 roku o radiofonii i 
telewizji, uważanym za jedynego członka rady KRRiT, który nie ma powiązań z rządem. 
Został on powołany przez Senat w sierpniu 2022 roku.

Zatwierdzenie koncesji na nadawanie wymaga uzyskania większości dwóch trzecich 
członków rady, czterema z pięciu głosów. Dochodzenia i orzeczenia w sprawie skarg 
powinny być kolegialną decyzją wszystkich członków rady. Zdaniem prof. Kowalskiego 
decyzje są jednak podejmowane wyłącznie przez przewodniczącego, bez udziału 
pozostałych członków rady. Przewodniczący ma prawo decydować o wysokości kar. 

KRRiT konsekwentnie zwleka z wydaniem decyzji w sprawie koncesji dla TVN, TVN24, 
TOK FM i innych stacji, często czekając z zatwierdzeniem koncesji do ostatniej chwili. 
Praktyka taka stanowi naruszenie przepisów14 i powoduje niepewność ekonomiczną dla 
podmiotów gospodarczych.

W kwietniu 2022 roku Wojewódzki Sąd Aministracyjny w Warszawie wydał opinię 
mówiącą o  niedopełnieniu obowiązków prawnych przez KRRiT w zakresie wydania w 
terminie decyzji o przedłużeniu koncesji.15 Pomimo tego orzeczenia praktyka ta jest nadal 
kontynuowana.

11 https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,30013918,jak-wykonczyc-wyborcza-i-tvn-swirski-i-koledzy-
mieli-pomysl.html
12 https://www.gov.pl/web/krrit-en/krrit-board
13 Kowalski jest także byłym członkiem Zarządu TVP i autorem rocznych raportów dotyczących reklam 
spółek skarbu państwa
14 https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/
15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że „doszło do bezczynności organu, która 
miała charakter rażącego naruszenia prawa”. https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/

https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,30013918,jak-wykonczyc-wyborcza-i-tvn-swirski-i-koledzy-mieli-pomysl.html
https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,30013918,jak-wykonczyc-wyborcza-i-tvn-swirski-i-koledzy-mieli-pomysl.html
https://www.gov.pl/web/krrit-en/krrit-board
https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/
https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/


10

Przykłądowo, TOK FM musiał czekać siedem miesięcy na zatwierdzenie wniosku w dniu 
11 września, na niecałe dwa miesiące przed wygaśnięciem koncesji z dniem 3 listopada 
2023 roku. KRRiT ma obowiązek udzielić odpowiedzi w terminie dwóch miesięcy od daty 
złożenia wniosku.16

TVN nadal czeka na przedłużenie koncesji, mimo upływu dziesięciu miesięcy od złożenia 
wniosku w grudniu 2022 roku. Kamila Ceran, redaktor naczelna TOK FM, prognozuje, że 
„jeśli PiS utrzyma się u władzy, koncesja TVN nie zostanie przedłużona”. 

Prof. Kowalski powiedział delegacji, że jego starania o włączenie wniosków dotyczących 
koncesji dla TVN i TOK FM do porządku obrad są rutynowo odrzucane przez Radę. Dodał, 
że PiS jest w stanie wywierać znaczny wpływ na decyzje KRRiT.

Redaktor Kamila Ceran dodała, że pomimo przedłużenia koncesji TOK FM istnieją obawy, 
że w przyszłości stacja zostanie zasypana lawiną dochodzeń i kar KRRiT. W kwietniu 
2023 roku stacja TOK FM została ukarany grzywną w wysokości 80 000 PLN (około 17 
800 EUR) za „podżeganie do nienawiści”, gdy komentator stwierdził, że niektóre cytaty 
z nowych podręczników do historii przypominają mu język używany w nazistowskich 
podręcznikach dla młodzieży.17

Przykłady innych niedawnych dochodzeń prowadzonych przez KRRiT:

- W grudniu 2022 roku KRRiT wszczęła postępowanie przeciwko TVN za 
„propagowanie nieprawdziwych informacji” oraz „zagrażanie bezpieczeństwu 
publicznemu” poprzez emisję dokumentu krytykującego rządowy raport w sprawie 
katastrofy lotniczej w Smoleńsku.18

- W marcu 2023 roku KRRiT wszczęła postępowanie w sprawie filmu dokumentalnego 
TVN dotyczącego pedofilii w Kościele i zarzutów zaniedbania ze strony byłego papieża 
Jana Pawła II.19

- W lutym 2023 roku KRRiT wszczęła postępowanie przeciwko Radiu Zet za 
„propagowanie nieprawdziwych informacji” oraz „zagrażanie bezpieczeństwu 
publicznemu” po zamieszczeniu tweeta reportera informującego o przewiezieniu 
prezydenta Ukrainy, Wołodymyra Zełenskiego, przez amerykańskie służby specjalne 
przez terytorium Polski bez wiedzy polskich władz.20 Radio Zet zostało ukarane 
grzywną w wysokości 476 000 PLN, od której odwołało się 27 września.21

- W lipcu 2023 roku KRRiT wszczęła kolejne postępowanie w sprawie doniesień TVN, 
tym razem dotyczące działań policji wobec kobiety przyjętej do szpitala po zażyciu 
tabletki poronnej.22

16 https://www.mfrr.eu/poland-international-support-for-tok-fm-amidst-regulatory-pressure/
17 https://ipi.media/poland-tok-fm-fine-sparks-renewed-concerns-about-regulatory-capture/
18 https://ipi.media/poland-media-regulator-probe-into-tvn-documentary-sparks-renewed-licence-concerns/
19 https://ipi.media/poland-government-ramps-up-pressure-on-critical-media-as-elections-loom/
20 https://ipi.media/poland-government-ramps-up-pressure-on-critical-media-as-elections-loom/
21 https://www.press.pl/tresc/78472,nadawca-radia-zet-odwolal-sie-od-kary-nalozonej-przez-
Swirskiego_-to-kara-najwyzsza-w-historii-polskiej-radiofonii
22 https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1599623%2Cszef-krrit-wszczal-postepowanie-ws-materialu-
tvn-o-pani-joannie.html

https://www.mfrr.eu/poland-international-support-for-tok-fm-amidst-regulatory-pressure/
https://ipi.media/poland-tok-fm-fine-sparks-renewed-concerns-about-regulatory-capture/
https://ipi.media/poland-media-regulator-probe-into-tvn-documentary-sparks-renewed-licence-concerns/
https://ipi.media/poland-government-ramps-up-pressure-on-critical-media-as-elections-loom/
https://ipi.media/poland-government-ramps-up-pressure-on-critical-media-as-elections-loom/
https://www.press.pl/tresc/78472,nadawca-radia-zet-odwolal-sie-od-kary-nalozonej-przez-Swirskiego_-to-kara-najwyzsza-w-historii-polskiej-radiofonii
https://www.press.pl/tresc/78472,nadawca-radia-zet-odwolal-sie-od-kary-nalozonej-przez-Swirskiego_-to-kara-najwyzsza-w-historii-polskiej-radiofonii
https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1599623%2Cszef-krrit-wszczal-postepowanie-ws-materialu-tvn-o-pani-joannie.html
https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1599623%2Cszef-krrit-wszczal-postepowanie-ws-materialu-tvn-o-pani-joannie.html


11

Maciej Świrski nie waha się wprowadzać w życie swoich rad udzielonych partii PiS w 2015 
roku, wszczynając postępowania i nakładając kary finansowe na niezależne media jako 
przewodniczący KRRiT. 

Podczas gdy KRRiT coraz częściej rozpatruje skargi na nadawców prywatnych, skargi na 
nadawcę publicznego są wielokrotnie odrzucane. Po zignorowaniu przez KRRiT licznych 
skarg na treści homofobiczne w TVP, Fundacja Basta skierowała je do sądu w Warszawie, 
który uznał zaniechanie wszczęcia postępowania przez KRRiT za rażące naruszenie 
prawa.23 Jednocześnie, Maciej Świrski odmówił wydania decyzji w sprawie Radia Szczecin 
w sprawie ujawnienia tożsamości ofiary pedofila do czasu zakończenia śledztwa 
prokuratorskiego.24

Brak przejrzystości i jasno określonego procesu rozpatrywania skarg i prowadzenia 
postępowania dodatkowo zwiększa możliwości działania przewodniczącego bez 
pociągania do odpowiedzialności. Maciej Świrski może działać (lub zaniechać działania) 
według własnego uznania i bez wyjaśniania decyzji, które mogą zaważyć na przyszłości 
zespołów dziennikarskich w całym kraju. 

Obawy związane z zawłaszczeniem politycznym nie ograniczają się jedynie do 
regulatorów rynku mediów, ale dotyczą każdego organu regulacyjnego, którego decyzja 
może mieć wpływ na funkcjonowanie mediów. 

W 2021 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) został skrytykowany 
za zablokowanie nabycia Rada Eurozet przez Agorę w związku z uznaniem, że fuzja ta 
stworzy niebezpieczny duopol na rynku radiofonii. W tym samym roku Urząd spotkał się z 
dalszą krytyką za szybkie wydanie zgody na przejęcie Polska Press przez PKN Orlen. 

Dwa lata później Agora złożyła skuteczną apelację od tej decyzji - Sąd Apelacyjny 
podtrzymał wcześniejsze orzeczenie, w którym wskazał, że decyzja UOKiK nie ma 
podstaw prawnych, ponieważ przepisy prawa nie definiują pojęcia duopolu.25 Apelacja od 
decyzji o nabyciu Polska Press została ostatecznie odrzucona przez sądy. 

Organy regulacyjne rynku mediów w Polsce stały się celem kontroli politycznej, 
umożliwiając rządowi nadużywanie uprawnień koncesyjnych i prowadzenia 
postępowania w sprawie skarg w celu zastraszania niezależnych mediów, grożenia 
im i wywierania nacisku. Jakkolwiek w mediach nadal występuje wiele przykładów 
rzetelnego przekazu, efekt mrożący na scenie medialnej jest nieunikniony, co 
doprowadzi do zneutralizowania krytyki i osłabienia zdolności mediów do rozliczania 
rządu z jego działań.

23 https://natemat.pl/490391,tvp-przegralo-w-sadzie-z-aktywista-lgbt-w-sprawe-zamieszana-krrit.
24 Skarga została złożona przez byłego członka KRRiT Krzysztofa Luft. 
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-swirski-krzysztof-luft-radio-szczecin-kara-smierc-syn-
poslanka-magdalena-filiks
25 https://wyborcza.biz/biznes/7,177151,29505835,agora-wygrywa-z-uokik-teraz-moze-kupic-radio-zet.html

https://natemat.pl/490391,tvp-przegralo-w-sadzie-z-aktywista-lgbt-w-sprawe-zamieszana-krrit
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-swirski-krzysztof-luft-radio-szczecin-kara-smierc-syn-poslanka-magdalena-filiks
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-swirski-krzysztof-luft-radio-szczecin-kara-smierc-syn-poslanka-magdalena-filiks
https://wyborcza.biz/biznes/7,177151,29505835,agora-wygrywa-z-uokik-teraz-moze-kupic-radio-zet.html


12

WŁASNOŚĆ MEDIÓW, PLURALIZM MEDIÓW ORAZ „REPOLONIZACJA”

Raport o pluralizmie mediów (MPM) szacuje ryzyko dla pluralizmu mediów w Polsce na 
poziomie 71%. Jakkolwiek poziom ten jest wysoki, kształtuje się niżej niż na Węgrzech 
(86%), w Czechach (84%) i Rumunii (85%)26. Jednym z czynników wyróżniających polski 
rynek jest to, że w odróżnieniu od innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej nadal 
zachowana jest znaczna obecność inwestorów zagranicznych, w tym szwajcarsko-
niemieckiej grupy Ringier/Axel Springer, niemieckiego wydawnictwa Bauer i 
amerykańskiej spółki Discovery, będącej właścicielem TVN.

PiS postuluje wprowadzenie ustaw ograniczających udział inwestycji zagranicznych 
oraz „repolonizację” polskich mediów. Ustawa określana mianem „Lex TVN” z 2021 roku 
miała na celu wymuszenie na amerykańskiej spółce Discovery sprzedaży TVN poprzez 
zakazanie właścicielom spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego posiadania ponad 
50% udziału w kapitale podmiotów uprawnionych do koncesji na nadawanie. Ustawę 
ostatecznie zawetował prezydent Andrzej Duda pod naciskiem USA.

Bogusław Chrabota, redaktor naczelny dziennika „Rzeczpospolita”, odrzucił 
„repolonizację” jako nacjonalistyczny populizm, twierdząc, że to zagraniczne inwestycje 
umożliwiają polskim mediom zachowanie niezależności od rządu. Rzeczpospolita jest 
spółką giełdową z udziałem inwestorów z Polski, Holandii i Szwajcarii.27

Łukasz Lipiński, zastępca redaktora naczelnego tygodnika „Polityka”, powiedział: „Pogląd, 
że polskie media są kontrolowane przez kapitał zagraniczny, jest propagandą 
nacjonalistyczną wykorzystywaną do usprawiedliwiania przejęcia mediów przez rząd 
i monopolizowania debaty publicznej”. Łukasz Lipiński podkreślił, że żaden rynek ani 
subrynek medialny nie jest zdominowany przez kapitał zagraniczny. Dodał, że własnością 
podmiotów zagranicznych jest tylko jeden z pięciu największych portali internetowych 
- Onet - i tylko jeden z trzech ogólnokrajowych nadawców - TVN. „Chociaż podmioty 
zagraniczne są obecne zarówno w sektorze prasowym, jak i w radiofonii, nie mają 
one pozycji monopolistycznej”.28

26 https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/
27 https://www.marketscreener.com/quote/stock/GREMI-MEDIA-S-A-47418863/company/
28 Właścicielem Onetu jest obecny także na rynku poligraficznym Ringier Axel Springer. TVN jest 
własnością US Discovery. Grupa Bauer jest właścicielem największej firmy radiowej RMF, a także wielu 
magazynów. szczegółowy przegląd struktury własności w Polsce można znaleźć na stronie
Poland - Euromedia Ownership Monitor (media-ownership.eu) 

https://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor-2023/
https://www.marketscreener.com/quote/stock/GREMI-MEDIA-S-A-47418863/company/
https://media-ownership.eu/findings/countries/poland/


13

Partii PiS udało się dokonać jednej znaczącej zmiany na rynku medialnym poprzez 
wykorzystanie kontrolowanego przez państwo giganta energetycznego PKN Orlen 
w grudniu 2020 roku do nabycia Polska Press od niemieckiego wydawcy Passauer 
Neue Presse. UOKiK szybko zatwierdził transakcję, pomimo przekazania 90% mediów 
regionalnych w ręce państwa. Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich, wniósł 
odwołanie od zatwierdzonej fuzji, powołując się na pluralizm mediów i argumentując, że 
jest to skuteczna nacjonalizacja mediów regionalnych w celu zapewnienia prorządowego 
przekazu informacyjnego. Sądy ostatecznie odrzuciły apelację, częściowo ze względu 
na brak ustalonej metody pomiaru pluralizmu mediów. 14 redaktorów naczelnych 
szybko zastąpiono dziennikarzami prorządowymi.29 Czystka redakcyjna doprowadziła 
do wyraźnej zmiany linii redakcyjnej na korzyść rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość 
(PiS) przed zbliżającymi się wyborami, co jest jednym z bardziej rażących przykładów 
przejmowania kontroli nad mediami w Europie.30

Posunięcie to przypominało wykorzystanie przez Putina rosyjskiego giganta 
energetycznego Gazprom w kwietniu 2001 roku do przejęcia największej w kraju spółki 
medialnej Media Most i jej niezależnego nadawcy NTV, których przekaz był od dawna 
krytyczny wobec polityki Kremla.

PKN Orlen nabył także RUCH, sieć punktów dystrybucji prasy, co dodatkowo zwiększyło 
jego wpływ na sektor prasy drukowanej. Andrzej Andrysiak, prezes Stowarzyszenia Gazet 
Lokalnych, podkreślił, że od czasu przejęcia aż 25 gazet lokalnych straciło umowy z siecią 
RUCH, a dostęp do niezależnych informacji na szczeblu lokalnym lub regionalnym jest 
coraz bardziej zagrożony przez silnie dotowaną Polska Press z jednej strony i publikacje 
samorządowe z drugiej strony. Stowarzyszenie podało, że w Polsce działa jedynie 150-
160 niezależnych gazet lokalnych obsługujących 308 powiatów, co oznacza, że w ponad 
połowie powiatów nie ma dostępu do prywatnej, lokalnej prasy drukowanej. „Czytelnicy 
mają tam do wyboru Polska Press i wydawnictwa samorządowe” - dodał Andrzej 
Andrysiak.31

Przedstawiciele misji usłyszeli także anegdotyczne historie o braku dostępności 
niezależnych gazet na stacjach benzynowych PKN Orlen, takich jak Gazeta Wyborcza, 
lub celowego ukrywania ich przed społecznością. Hanna Machińska wskazała, że 
„Gazety Wyborczej brakuje w wielu punktach w małych miastach. Ale czasopisma 
antysemickie są dostępne”.32

Zarzuty te są trudne do udowodnienia, a Karol Zgódka, dyrektor Departamentu Mediów 
i Sektorów Kreatywnych w Ministerstwie Kultury, zauważył, że selektywne wycofywanie 
gazet ze sprzedaży byłoby naruszeniem prawa prasowego.

29 https://ipi.media/poland-media-capture-fears-confirmed-in-new-report-examining-pkn-orlen-
takeover-of-polska-press/
30 https://hfhr.pl/aktualnosci/-od-prasy-regionalnej-do-orlen-press-sytuacja-w-mediach-nalezacych-
do-polska-press-raport
31 Autoryzowany wywiad z Andrzejem Andrysiakiem, 11.09.2023
32 Autoryzowany wywiad z Hanną Machińską, 11.9.2023

https://ipi.media/poland-media-capture-fears-confirmed-in-new-report-examining-pkn-orlen-takeover-of-polska-press/
https://ipi.media/poland-media-capture-fears-confirmed-in-new-report-examining-pkn-orlen-takeover-of-polska-press/
https://hfhr.pl/aktualnosci/-od-prasy-regionalnej-do-orlen-press-sytuacja-w-mediach-nalezacych-do-polska-press-raport
https://hfhr.pl/aktualnosci/-od-prasy-regionalnej-do-orlen-press-sytuacja-w-mediach-nalezacych-do-polska-press-raport


14

Rynek telewizyjny jest zdominowany przez trzech graczy: TVN (40% widowni), Polsat (30%) 
i TVP (24%). TVN jest własnością amerykańskiego kanału Discovery i nadaje niezmiennie 
niezależny przekaz informacyjny. TVP jest kontrolowana przez państwo. Z kolei Grupa 
Polsat Plus jest własnością Zygmunta Solorza-Żaka, drugiego na liście najbogatszych 
biznesmenów w Polsce.33 Grupa inwestuje również intensywnie w branżę energetyczną 
(w tym węgiel brunatny, farmy wiatrowe i zielony wodór), a obecnie wdraża technologię 
5G w całym kraju,34 co mocno uzależnia ją od kontraktów państwowych.

Wielu komentatorów narzekało na brak dostępu do niezależnych serwisów 
informacyjnych, zwłaszcza w regionach wschodnich. Często wskazywanym przykładem 
była zakończona w 2022 roku modernizacja standardu nadawania programów 
telewizyjnych, wymagająca korzystania z nowych dekoderów w gospodarstwach 
domowych. Mimo że wszyscy nadawcy prywatni byli zobowiązani do przejścia na nowy 
standard, TVP kontynuuje nadawanie w starym systemie. Ze wspólnego oświadczenia 
nadawców prywatnych wynika, że to dyskryminujące działanie spowodowało brak 
dostępu do Polsatu, TVN, TV Puls i Kino Polska dla około 2,5 mln widzów.35

Polski krajobraz medialny różni się od innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej z 
uwagi na dalszą obecność inwestorów zagranicznych, którzy ze względu na większe 
rozmiary rynku nadal są w stanie uzyskiwać zwrot ze swoich inwestycji.  Ich obecność 
zapewnia odporność na ingerencje polityczne, której brakuje w innych krajach. 
Jakkolwiek do tej pory pomagało to w utrzymaniu niezależności mediów, wielu 
dziennikarzy obawia się, że trzecie zwycięstwo PiS przekona zagranicznych inwestorów, 
że Polska nie jest już dobrym miejscem do inwestowania. Ich wycofanie się miałoby 
prawdopodobnie niszczycielski wpływ na pluralizm mediów.

DYSKRYMINACJA PRZYDZIAŁU WYDATKÓW REKLAMOWYCH PAŃSTWA     

Nadużywanie wydatków reklamowych państwa w celu finansowania mediów 
prorządowych i pozbawiania niezależnych mediów niezbędnego dochodu stanowi 
udokumentowany problem w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Polska nie jest 
tu wyjątkiem.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez profesora Kowalskiego na podstawie 
danych Kantar Media, od 2015 roku wydatki reklamowe państwa są systematycznie 
wycofywane z mediów niezależnych i kierowane do mediów publicznych oraz 
zwolenników PiS, takich jak czasopismo Sieci.36

33 https://en.wikipedia.org/wiki/Zygmunt_Solorz-%C5%BBak
34 https://biznes.interia.pl/gieldy/aktualnosci/news-grupa-polsat-plus-podsumowuje-i-kwartal-2023-
roku,nId,6779409
35 https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/wspolne-oswiadczenie-nadawcow-komercyjnych-tvn-polsat-tv-puls-i-
kino-polska-5763526
36 https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/panstwowe-spolki-wydatki-reklamowe-do-kogo-ida-tvp-
media-braci-karnowskich-gazeta-polska-media-tomasz-sakiewicz

https://en.wikipedia.org/wiki/Zygmunt_Solorz-%C5%BBak
https://biznes.interia.pl/gieldy/aktualnosci/news-grupa-polsat-plus-podsumowuje-i-kwartal-2023-roku,nId,6779409
https://biznes.interia.pl/gieldy/aktualnosci/news-grupa-polsat-plus-podsumowuje-i-kwartal-2023-roku,nId,6779409
https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/wspolne-oswiadczenie-nadawcow-komercyjnych-tvn-polsat-tv-puls-i-kino-polska-5763526
https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/wspolne-oswiadczenie-nadawcow-komercyjnych-tvn-polsat-tv-puls-i-kino-polska-5763526
ttps://www.wirtualnemedia.pl/artykul/panstwowe-spolki-wydatki-reklamowe-do-kogo-ida-tvp-media-braci-karnowskich-gazeta-polska-media-tomasz-sakiewicz
ttps://www.wirtualnemedia.pl/artykul/panstwowe-spolki-wydatki-reklamowe-do-kogo-ida-tvp-media-braci-karnowskich-gazeta-polska-media-tomasz-sakiewicz


15

Analizy Najwyższej Izby Kontroli (NIK) potwierdziły, że od 2017 roku wydatki reklamowe 
państwa dynamicznie rosną, a jej największymi beneficjentami są media publiczne i 
Polsat. W 2017 roku udział stacji TVN w wydatkach reklamowych państwa wynosił 10%, ale 
od 2019 roku stacja nie otrzymuje ich w ogóle.37

Zdaniem posłanki Hanny Gill-Piątek „kierowanie setek milionów złotych przez podległe 
rządowi spółki i fundacje w formie reklam do mediów przychylnych obecnemu rządowi 
stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady równości wyborów”. W kwestii służebnej roli 
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Trybunału Konstytucyjnego dodaje, że „nie ma 
już kto tego kontrolować”. 

W czasie kryzysu związanego z COVID-19 rząd publikował ostrzeżenia dotyczące zdrowia 
publicznego we wszystkich mediach ogólnopolskich z wyjątkiem czołowej gazety w kraju 
- Gazety Wyborczej.   

Rzeczpospolita straciła reklamy rządowe pod koniec 2022 roku po odrzuceniu sugestii 
złagodzenia jej dziennikarstwa. Zdaniem Bogusława Chrabota, redaktora naczelnego, 
było to 7% przychodów gazety z reklam.

Na rynku tygodników nie ma ogłoszeń rządowych w „Polityce” (nakład: 90 000) i 
„Newsweeku” (nakład: 60 000), natomiast czasopismo „Sieci” popierające PiS, w nakładzie 
zaledwie 30 000 egzemplarzy, jest pełne reklam rządowych.

Niezależnym mediom odmawia się nie tylko dostępu do reklam państwowych, ale także 
do urzędników publicznych i informacji. PiS odwołał debatę wyborczą, która miała być 
prowadzona przez TVN. Niezależnym mediom rutynowo odmawia się próśb o informacje 
i wywiady. 

Piotr Stasiński, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, powiedział: „kiedy 
podczas przygotowywania artykułu zadajemy pytania - nie odpowiadają. A kiedy go 
opublikujemy, pozywają nas. Ignorują więc prawo do informacji, a potem nękają nas 
na drodze prawnej”. 

Dyskryminacja przydziału wydatków reklamowych państwa ma na celu karanie 
krytyków rządu, nagradzanie jego zwolenników i wprowadzenie kultury uległości 
medialnej. W ostatnich latach PiS bezwzględnie stosuje tę taktykę, tworząc bariery 
rynkowe dla inwestorów, ograniczając przychody niezależnych mediów i manipulując 
przekazem medialnym w celu zapewnienia PiS nieuczciwej przewagi wyborczej.   

37 https://wyborcza.pl/7,75398,29960035,ogromna-kasa-dla-przyjaznych-wladzy-mediow-nik-sprawdzil-
wydatki.html

https://wyborcza.pl/7,75398,29960035,ogromna-kasa-dla-przyjaznych-wladzy-mediow-nik-sprawdzil-wydatki.html
https://wyborcza.pl/7,75398,29960035,ogromna-kasa-dla-przyjaznych-wladzy-mediow-nik-sprawdzil-wydatki.html


16

NĘKANIE KONKURENCJI PROCESAMI SĄDOWYMI 
I ZASTRASZANIE MEDIÓW NA DRODZE PRAWNEJ

Strategiczne pozwy przeciwko partycypacji publicznej (SLAPPy) to nadużycia prawne 
inicjowane przez wpływowe i zamożne osoby - często powiązane z polityką lub biznesem 
na wysokim szczeblu - w celu uciszenia krytyków i tym samym uniknięcia kontroli 
publicznej. Takie szkodliwe procesy sądowe hamują wolność słowa i ograniczają 
transparentność debaty na temat kwestii leżących w interesie publicznym, a tym samym 
stanowią zagrożenie dla demokracji. Polska należy do krajów UE o największej liczbie 
SLAPPów i otrzymała tytuł „SLAPP Country roku 2022” nadany przez Koalicję przeciwko 
SLAPP w Europie (CASE).38

Szykanowanie dziennikarzy i aktywistów na drodze sądowej nie jest w Polsce zjawiskiem 
nowym, a jego początki sięgają lat dziewięćdziesiątych XX wieku, kiedy to nowo 
powstałym mediom wytaczano procesy o zniesławienie, wydawano zakazy publikacji 
i nakazy wstrzymania przekazu informacyjnego. Miało to miejsce pomimo uchwalenia 
rozporządzenia stanowiącego, że sąd musi udowodnić ważny interes publiczny, aby 
móc zakazać publikacji. Jakkolwiek rozporządzenie to nadal obowiązuje, nasi rozmówcy 
nazywają je „prawem martwym”. 

Od czasu dojścia PiS do władzy znacznie wzrosła liczba pozwów i pism przedprocesowych 
skierowanych do dziennikarzy i mediów krytycznych wobec rządu oraz ujawniających 
nadużycia władzy. Rząd stopniowo włączał SLAPPy do swojej szeroko zakrojonej strategii 
ukierunkowanej na osłabienie niezależnych mediów. Zdecydowana większość kroków 
prawnych jest inicjowana przez polityków powiązanych z rządzącą koalicją, w tym 
ministrów rządów, spółki państwowe, a nawet nadawcę publicznego. 

„Gazeta Wyborcza”, drugi co do wielkości dziennik w Polsce, ma około 100 procesów 
sądowych. Od pięciu lat „Gazeta Wyborcza” prowadzi politykę przygotowywania obrony 
prawnej artykułów w trakcie ich pisania. Wielu innych niezależnych wydawców ma 
dziesiątki pozwów. Te statystyki - nawet jeśli stanowią jedynie ułamek pełnego obrazu - już 
są zdumiewające w porównaniu z innymi krajami europejskimi39. 

Niepokojącą praktyką jest także składanie wielu pozwów w tej samej sprawie lub wręcz 
w imieniu tej samej osoby. Zbigniew Ziobro, lider Suwerennej Polski i członek koalicji 
rządzącej, pozwał „Gazetę Wyborczą” za ten sam artykuł jako Minister Sprawiedliwości, 
jako Prokurator Generalny i jako osoba fizyczna. Składanie wielu pozwów, które wymagają 
odrębnej obrony, jest klasyczną formą nadużycia sądowego, mającą na celu dalsze 
wyczerpywanie zasobów mediów będących obiektem pozwu. 

38 https://www.the-case.eu/
39 Tylko Chorwacja ma porównywalny poziom pozwów SLAPP w UE: 
https://www.hnd.hr/eng/cja-s-poll-at-least-951-active-lawsuits-against-journalists-and-media

https://www.the-case.eu/
https://www.hnd.hr/eng/cja-s-poll-at-least-951-active-lawsuits-against-journalists-and-media


17

Niezależni dziennikarze i ich media są coraz częściej celem ataków z powodu swoich 
bezkompromisowych reportaży - czy to dotyczących wpływu Kremla na polski krajobraz 
polityczny, skoordynowanych kampanii oszczerstw organizowanych bezpośrednio 
przez Ministerstwo Sprawiedliwości, czy też kryzysu humanitarnego na granicy polsko-
białoruskiej. Ewa Siedlecka, dziennikarka tygodnika „Polityka”, została ukarana SLAPPem 
za napisanie komentarza wyrażającego krytyczną opinię wobec kampanii oszczerstw 
wymierzonych w sędziów krytycznych wobec rządowych reform sądownictwa, tzw. aftera z 
farmą trolli w Ministerstwie Sprawiedliwości. W wyroku wydanym przeciwko dziennikarce 
sąd stwierdził, że „celem procesu nie było ustalenie prawdy, ale ocena praktyk 
dziennikarskich”.40

SLAPPy realizowane przez samorządy przeciwko mediom lokalnym są niedostatecznie 
relacjonowane i często pozostają poza zasięgiem grup wspierających mediów. Kosztowne 
postępowania sądowe stanowią szczególne wyzwanie dla mediów o ograniczonych 
zasobach. 

Media krytyczne coraz częściej otrzymują także przedprocesowe wnioski o sprostowanie. 
Helsińska Fundacja Praw Człowieka zauważyła, że w mediach lokalnych pojawia się 
coraz więcej wniosków o sprostowanie w kontekście kampanii wyborczej. W prawie nie 
ma jasnego rozróżnienia między sprostowaniem a wyjaśnieniem, co umożliwia danej 
osobie kierowanie wielokrotnych wniosków o wyjaśnienia w celu nękania podmiotu 
medialnego. Polskie prawo stanowi, że prawa autorskie do utworu dziennikarskiego 
przysługują podmiotowi medialnemu, a nie jego autorowi - jednak to dziennikarze ponoszą 
odpowiedzialność za jego treść i są rutynowo pozywani wspólnie z wydawcą. Może to być 
wysoce problematyczne, zwłaszcza gdy redakcja nadaje tytuł lub nagłówek, który staje się 
przedmiotem postępowania sądowego. 

Podczas gdy w Europie zniesławienie coraz częściej jest przedmiotem prawa cywilnego, 
w Polsce zniesławienie pozostaje przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności. 
Ponadto art. 212 kodeksu karnego umożliwia osobie fizycznej wszczęcie postępowania 
karnego przeciwko mediom, dziennikarzom lub aktywistom, co jest sytuacją wyjątkową w 
Unii Europejskiej. Na przestrzeni lat dyskutowano o propozycjach reformy tych przepisów, 
ale żaden rząd nie uznał jej za priorytetową. Przepisy te, wykorzystywane rzadziej przed 
dojściem PiS do władzy, teraz wracają do łask. 

Przedstawiciele misji wysłuchali doniesień o stosowaniu przez polityków przyspieszonej 
procedury sądowej w trybie wyborczym w celu zastraszenia dziennikarzy. „Zasada reakcji w 
ciągu 24 godzin” (znane jako postępowanie w trybie wyborczym) ma na celu umożliwienie 
politykom żądania natychmiastowego wycofania lub sprostowania ewidentnie 
bezpodstawnych wypowiedzi w trakcie kampanii wyborczej. Co najmniej dwukrotnie 
zastosowano to narzędzie wobec „Gazety Wyborczej”, która następnego ranka po złożeniu 
skargi zmuszona była bronić swojego dziennikarstwa w sądzie, po czym skarga została 
oddalona przez sąd.

Tymczasem nadal toczące się, często przeciągające się postępowania sądowe wszczęte 
w ostatnich latach w dalszym ciągu wywierają efekt mrożący na dziennikarstwo interesu 
publicznego. Dziennikarze borykający się z licznymi procesami sądowymi wspominają 
uczucie znużenia i obawę, że powtarzające się próby kwestionowania prawidłowości i 
rzetelności ich pracy w końcu wpłyną na ich wiarygodność. 

40 https://www.polityka.pl/opolityce/2145340,1,farma-trolli-w-ministerstwie-sprawiedliwosci.read

https://www.polityka.pl/opolityce/2145340,1,farma-trolli-w-ministerstwie-sprawiedliwosci.read


18

Dziennikarz Grzegorz Rzeczkowski, któremu grozi kilka procesów sądowych w związku z 
prowadzonymi przez niego dochodzeniami w sprawie wpływu Kremla na polską politykę, 
podkreślił napięcie emocjonalne i efekt mrożący dla każdego, kto próbuje relacjonować 
kwestie dotyczące rosyjskich interesów w Polsce. „Każdy pozew jest po to, aby mnie 
przestraszyć i uciszyć. Pozwy nie dotyczą jednak całych tekstów czy sytuacji przeze 
mnie opisanych, ale małych fragmentów artykułu. Fakt, że jestem pozywany przez 
Rosjan powiązanych z Kremlem, powinien zaniepokoić opinię publiczną”. 

Jednym z podstawowych czynników pomagających przeciwdziałać SLAPPom jest 
bezstronne i niezależne sądownictwo. Ma to kluczowe znaczenie dla umożliwienia polskim 
mediom wygranej w zdecydowanej większości spraw sądowych. 

Rozległe zmiany w sądownictwie sądownictwa prowadzona przez obecny rząd osłabia 
jednak niezależność sądów i podważa praworządność. Rząd sprawuje bezpośrednią 
kontrolę nad Trybunałem Konstytucyjnym i Krajową Radą Sądownictwa (KRS), która z kolei 
odpowiada za powoływanie sędziów. Prawnicy, z którymi spotkali się przedstawiciele misji, 
mają coraz większe obawy, że może to wkrótce mieć wpływ na ich sprawy i możliwość 
uzyskania sprawiedliwego rozpatrzenia sprawy przez sąd.41 Wskazali również, że polscy 
sędziowie nie zawsze są odpowiednio przeszkoleni w zakresie zniesławienia i nie biorą pod 
uwagę na przykład orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. 

SPOTKANIE Z MINISTREM KULTURY

Przedstawiciele misji wnioskowali o spotkania z przedstawicielami rządu i instytucji, 
w tym z Ministrem Sprawiedliwości, Ministrem Kultury, Dyrektorem Generalnym TVP, 
przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) oraz przedstawicielami 
partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS). Niestety wszystkie te próby zakończyły się 
niepowodzeniem. 

Byliśmy jednak wdzięczni za możliwość spotkania i rozmowy o naszych wątpliwościach 
z Karolem Zgódką, dyrektorem Departamentu Mediów i Sektorów Kreatywnych w 
Ministerstwie Kultury.

Pan Zgódka nie mógł komentować jakości mediów publicznych ani decyzji organu 
regulacyjnego, podkreślając jedynie, że zarówno KRRiT, jak i Rada Mediów Narodowych 
są niezależne i że ministerstwo nie ingeruje w ich politykę. Zauważył również, że kioski 
z prasą, odmawiające sprzedaży niektórych gazet, dopuszczałyby się naruszenia 
prawa prasowego. W kwestii przyszłości powiedział, że ministerstwo planuje walkę z 
dezinformacją i treściami szkodliwymi dla młodzieży.

 

41 W sierpniu 2023 roku Prokurator Generalny, niezadowolony z wyroku skazującego dwóch 
komentatorów TVP za zniesławienie aktywisty, złożył „nadzwyczajną skargę” do Sądu Najwyższego, 
gdzie sędziowie powołani przez rząd mogą uchylić wyrok. Ziobro goes to the rescue of TVP 
employees. Movement after the conviction of Ogórek and Ziemkiewicz -News (onet.pl)

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/ziobro-rusza-na-ratunek-pracownikom-tvp-ruch-po-skazaniu-ogorek-i-ziemkiewicza/kqb0cml
https://wiadomosci.onet.pl/kraj/ziobro-rusza-na-ratunek-pracownikom-tvp-ruch-po-skazaniu-ogorek-i-ziemkiewicza/kqb0cml


19

OSTATNIE SŁOWO NALEŻY DO POLSKICH DZIENNIKARZY
 

„Obrona podstawowych standardów dziennikarskich pochłania mnóstwo czasu, 
który należałoby przeznaczyć na relacjonowanie spraw leżących w interesie 
publicznym”.

- Łukasz Lipiński, redaktor naczelny serwisu Polityka.pl.
 
„Polska to jeszcze nie Węgry. Rozmontowywanie instytucji demokratycznych 
i podważanie niezależnych mediów osłabia jednak mechanizmy kontroli 
i równowagi w systemie oraz powoduje poważne szkody w zakresie 
odpowiedzialności politycznej.  Nasze dochodzenia dotyczące wysokich rangą 
polityków, w ramach których ujawniamy nadużycia władzy, niezgodność ze stanem 
faktycznym, a nawet kłamstwa, mają niewielki wpływ. PiS-owi udało się tak 
ukształtować debatę publiczną, że jakiekolwiek śledztwo w sprawie jego działań 
jest postrzegane przez jego zwolenników jako uprzedzenia, nierzetelność lub 
nieprawda. Tym samym PiS może sobie pozwolić na ignorowanie takich informacji, 
a gdy już coś udowodnimy – nic się nie zmieni”.

-  Magdalena Chrzczonowicz, zastępczyni redaktora naczelnego w OKO.press

„Wiele lat temu uważałam, że dziennikarze nie powinni być aktywistami, ale gdy 
stawką jest demokracja, wtedy dziennikarze muszą jej bronić. Czy to czyni nas 
aktywistami?” 

- Aleksandra Sobczak, redaktor naczelna „Gazety Wyborczej”.

„Jestem pesymistą w kwestii trzeciej kadencji rządu PiS. Ograniczą wolność słowa. 
Media będą karane, wykupywane przez politycznych sojuszników biznesowych lub 
zamykane. Przygotowuję się na najgorszy scenariusz, pracujemy w bardzo trudnych 
warunkach”. 

- Grzegorz Rzeczkowski, Newsweek



20

WNIOSKI KOŃCOWE 

Media publiczne wymagają gruntownej reformy zarówno struktur zarządzania, jak i 
mechanizmu finansowania, aby zagwarantować niezależność polityczną i realizowanie 
misji publicznej. W szczególności: 

- Należy odpolitycznić proces powoływania organów zarządczych – kandydaci powinni 
być powoływani w drodze transparentnej, otwartej i pozbawionej dyskryminacji 
procedury na podstawie ich umiejętności zawodowych i doświadczenia, z gwarancją 
neutralności politycznej.

- Finansowanie mediów publicznych musi odbywać się w drodze podejmowania 
decyzji na zasadach rynkowych, najlepiej w formie koncesji telewizyjnych, aby 
zapewnić brak ingerencji politycznych w finansowanie. Wszelkie dodatkowe przydziały 
rządowe powinny być oparte o transparentny proces decyzyjny, gwarantujący stabilne, 
długoterminowe finansowanie, odpowiednie do realizowania misji publicznej.

Organy regulacyjne rynku mediów muszą mieć możliwość działania w pełni 
niezależnego od rządu zgodnie z art. 30 wspólnotowej dyrektywy o audiowizualnych 
usługach medialnych, który wymaga, aby organy regulacyjne były odrębne od rządu pod 
względem prawnym i niezależne od niego pod względem funkcjonalnym. Reforma KRRiT 
powinna obejmować:

- Odpolitycznienie procesu powoływania, aby zagwarantować, że kandydaci będą 
powoływani w drodze transparentnej, otwartej i pozbawionej dyskryminacji procedury 
na podstawie ich umiejętności zawodowych i doświadczenia, z gwarancją neutralności 
politycznej.

- Zapewnienie, że wszystkie procesy związane z wydawaniem koncesji i prowadzeniem 
postępowania w sprawie naruszeń kodeksu będą realizowane według jasnym i 
transparentnych procedur, przy kolegialnym podejmowaniu decyzji. Nieprzestrzeganie 
tych procedur, na przykład poprzez zbędne opóźnienia w podejmowaniu decyzji 
w sprawie koncepcji lub wyraźnie upolitycznione postępowania, musi mieć 
jednoznaczne konsekwencje dla osób odpowiedzialnych i skutkować odpowiednim 
odszkodowaniem dla nadawcy, którego dotyczy dana sprawa. 

- Wszystkie decyzje muszą być należycie uzasadnione, zgodnie z uprawnieniami 
regulacyjnymi urzędu i kodeksem obowiązującym nadawców. 

- Wszelkie dochodzenia w sprawie domniemanych naruszeń kodeksu muszą 
być prowadzone przez pełny skład Rady i nie mogą spoczywać w rękach samego 
przewodniczącego. Dochodzenie powinno być prowadzone według należytego 
procesu, w sposób umożliwiający podmiotom dochodzenia lub skargi przedstawienie 
swoich argumentów. Decyzje powinny być opatrzone szczegółowym uzasadnieniem. 
Należy zapewnić procedurę odwoławczą dla ukaranych mediów, obejmującą 
możliwość ponownego rozpatrzenia orzeczenia sądów zgodnie z europejskimi 
standardami wolności słowa. 



- Informacje na temat rozpatrywania wszystkich otrzymanych skarg powinny być 
publicznie dostępne, wraz ze sporządzanymi co najmniej raz w roku szczegółowymi 
sprawozdaniami na temat wszystkich decyzji, z należytym uzasadnieniem.   

Należy zapewnić pluralizm mediów poprzez zróżnicowaną gamę mediów i właścicieli, 
działających niezależnie od państwa, z silną gwarancją niezależności redakcyjnej. 
Rekomendowane działania: 

- PKN Orlen powinien zostać zobowiązany do natychmiastowej sprzedaży swoich 
inwestycji medialnych, a spółkom kontrolowanym przez państwo, działającym poza 
zakresem mediów publicznych, należy zakazać własności mediów.

- Należy opracować test pluralizmu mediów w celu dokonania pomiaru oddziaływania 
przeniesienia własności na rynku medialnym na pluralizm i zagwarantowania 
pluralizmu mediów.

- Rząd musi zagwarantować równe szanse gospodarcze dla wszystkich mediów i 
położyć kres praktykom, które dyskryminują prywatne media działające niezależnie od 
rządu i tworzą negatywny dla nich klimat inwestycyjny.

- Media powinny gwarantować minimum niezależności redakcyjnej i standardów 
etycznych, chroniące redakcję przed ingerencją z zewnątrz i zapewniające rzetelność 
dziennikarską.

Należy położyć kres dyskryminacyjnemu wykorzystywaniu zasobów państwowych do 
manipulowania rynkiem medialnym.

- Fundusze publiczne i wydatki reklamowe państwa muszą być rozdzielane według 
transparentnych, obiektywnych, proporcjonalnych i niedyskryminujących kryteriów w 
drodze otwartych, proporcjonalnych i niedyskryminujących procedur. 

- Należy sporządzać roczne raporty dotyczące dystrybucji wszystkich wydatków 
reklamowych państwa w mediach. Raporty powinny obejmować szczegółowe 
informacje na temat przychodów z kontraktów z organami państwowymi, 
uzyskiwanych przez spółki należące do tej samej grupy biznesowej co spółki medialne.   

- Udzielanie wszystkich zamówień publicznych spółkom, których beneficjenci 
faktyczni są także właścicielami mediów, musi podlegać szczególnie uważnej kontroli 
i zabezpieczeniom zapewniającym, że udzielanie takich zamówień nie będzie 
wykorzystywane do wywierania wpływu na treści redakcyjne tych mediów.

21



Nękanie pozwami sądowymi

- Procedura powoływania sędziów musi być transparentna i niezależna w praktyce 
oraz zgodna z normami i standardami europejskimi.

- Kadra sądownicza musi być odpowiednio przeszkolona w zakresie stosowania 
strategicznych pozwów oraz należy wprowadzić mechanizmy umożliwiające wczesne 
oddalanie spraw stanowiących ewidentne nękanie, a także nałożenie na powoda 
obowiązku pokrycia kosztów postępowania w takich przypadkach.

- Zniesławienie musi zostać zdekryminalizowane i podlegać wyłącznie przepisom 
prawa cywilnego.

- Rząd musi zaprzestać sponsorowania pozwów stanowiących ewidentne nękanie, 
skierowanych przeciwko mediom lub innym podmiotom z powodu uzasadnionej 
krytyki i wolności wypowiedzi.

ZAKOŃCZENIE

Misja została zorganizowana przez Media Freedom Rapid Response (MFRR). W skład 
delegacji weszli przedstawiciele organizacji ARTICLE 19 Europe, Europejskiego Centrum 
Wolności Prasy i Mediów (ECPMF), Europejskiej Federacji Dziennikarzy (EFJ), Free Press 
Unlimited (FPU) oraz Międzynarodowego Instytutu Prasy (IPI).

Misja odbyła się w Warszawie w dniach 11-13 września. Przedstawiciele misji spotkali się 
z szerokim gronem redaktorów, dziennikarzy, przedstawicieli organów regulacyjnych, 
organizacji społeczeństwa obywatelskiego, prawników, Biura Rzecznika Praw 
Obywatelskich oraz Ministerstwa Kultury. Wszystkie prośby o spotkania z Ministrem 
Sprawiedliwości, Ministrem Kultury, Dyrektorem Generalnym TVP, przewodniczącym 
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) oraz przedstawicielami partii Prawo i 
Sprawiedliwość (PiS) zakończyły się niepowodzeniem. Dziękujemy wszystkim osobom, 
które poświęciły swój czas, aby spotkać się z nami i podzielić się swoimi doświadczeniami, 
bez których sporządzenie tego raportu nie byłoby możliwe.

22




